Parfüm szótár-Amit tudni illik Témakör: Parfüm iskola

Egy felmérés szerint:

a 14-69 éves magyar lakosság 15 százaléka, mintegy 1,1 millió ember használ prémium-, illetve luxuskategóriába tartozó parfümöket. A fogyasztók 65 százaléka napi gyakorisággal, 23 százaléka pedig hetente néhányszor illatosítja magát.

Manapság több ezer különböző illat kerül forgalomba, ám alapanyagaikat tekintve azért sok a hasonlóság, a különbség itt is a részletekben rejlik.

A parfüm parfümolajból, desztillált vízből és alkoholból áll.

Minden parfümben először az alkoholt érezzük meg.

Gyártanak azonban egy olyan különleges illatszert is, amibe nem kevernek alkoholt: ez az aldehid illat. Fémdobozban árusítják, és állítólag soha sem romlik meg.

Az olajtartalom alapján különböző sűrűségű parfümöket különböztethetünk meg egymástól:

1. Perfume extract (Extrait)

Ebben van a legtöbb parfümolaj, 20-40%. A legtöbb ilyen parfüm körülbelül 25%-ot tartalmaz. Nem túl gyakori változat és meglehetősen drága.

2. Eau de Parfum (EDP)
Az egyik leggyakoribb és legnépszerűbb koncentráció, 10-30% között (átlagosan 15%). Megfizethető, de az Eau de Toilette-nél drágább…

3. Eau de Toilette (EDT)
A másik leggyakoribb koncentráció. Az Eau de Parfum-nél kevesebb illatanyagot tartalmaz, emiatt könnyedebb parfümfajta. Újabban piacra dobtak parfümöket “Eau fraiche” megnevezéssel is, ez is Eau de Toilette-t takar. Általában olcsóbb, mint az Eau de Parfum.

4. Eau de Cologne (EDC)
Eredetileg egy konkrét parfümmárka, amit a németországi Kölnben készítettek. Németországon kívül ez az elnevezés általában alacsony koncentrációjú parfümöt jelent. Magyarországon egy régies kifejezést, az “otkolon”-t használták erre.

Minél több illatanyag van egy parfümben, annál tovább tart az illat használatkor, és annál erősebb is a “hatás”. Aki visszafogottabb beállítottságú, az használjon inkább Eau de Toilette-t.
Az egyes megnevezések mögött elég tág határok között mozoghat a koncentráció. Tehát az egyik parfümgyár Eau de Parfum terméke adott esetben kevesebb illatanyagot is tartalmazhat, mint a másik Eau de Toilette-je, de ez kivételnek számít, általában az Eau de Parfum az erősebb.

Az is előfordulhat, hogy ugyanabban a termékcsaládban az Eau de Parfum és az Eau de Toilette nem teljesen ugyanazt az illatanyagot tartalmazza. Jellemzően akkor csinálják ezt, ha az Eau de Toilette könnyedségét más, finomabb illatokkal szeretnék kihangsúlyozni.
Nem szabad meglepődni, ha a parfüm neve mögé különféle szavakat aggatnak, mint például “extrême”, “intense” vagy “concentrée”. Ezek sok esetben teljesen más parfümöt jelentenek, ami ugyanarra az alapillatra épül, de más illatokat is kevertek hozzá.